Carlsbergvogn fra Dekas

Ølvogne har altid været meget populære i model. Er det mon fordi modeltogsfolket generelt består af ølglade mænd, eller er der en anden forklaring? 🙂

Øl skal det i hvert fald handle om her i anledning af den nye, lille ølvogn ZA 99 519 produceret af Dekas.

En anden årsag til ølvognenes popularitet kunne være, at der faktisk blev kørt rigtigt meget øl rundt på de danske jernbaner, selvom trafikken var meget uensartet. For i tiden op til 2. verdenskrig var der groft sagt to typer ølproducenter, nemlig for det første bryggerierne ved de store provinsbyer (Urban, Ceres, Albani, Fuglsang, Wibroe etc) som dækkede lokalt. For det andet de to store københavnske bryggerier Carlsberg og Tuborg, der både solgte lokalt og over hele landet.

Derfor gik transporten, som det ses nedenfor, generelt fra København og ud i hele landet. Der må altså have kørt en del tomme ølvogne østpå, eller måske havde de returflasker med?

DSBs transport af øl og mineralvand som vognladningsgods, 1938-39. Fra Aagesens bog.

Ovenfor ses transporten af øl og mineralvand som vognladningsgods, altså som hele vogne og ikke som stykgods – i alt 48.000 tons pr år i slutningen af 1930’erne. Hvor meget det er, kan være svært at forstå, men når man tænker på at den lille ZA-vogn kunne bære 12,5 tons øl over skinnerne, så betyder det, at den skulle trille lastet afsted næsten 4.000 gange om året!

Modellen er prydet af et stort, rødt Carlsberg logo.

I følge bladet Lokomotivet kom denne bemaling til i 1930’erne, men gør også opmærksom på, at de forskellige designs lappede over hinanden i overgangsperioder. Der ser i det hele taget ud til at have været eksperimenteret en del med de mange ølvognes bemaling gennem tiden. Derfor kan den lille Dekas-vogn godt passe sammen med de tidligere omtalte Brawa-vogne med et ældre design.

Den er ikke stor, den nye Dekas-vogn, her set sammen med en rystevogn litra CU fra Hobbytrade. Forbilledet for ølvognen blev bygget af Scandia i 1890 til Det Sjællandske Jernbaneselskab.

Frem til 1958 havde vognen i følge Jernbanen.dk iskasser til nedkøling af øllet. Jeg ved ikke hvor synlige, kasserne har været udefra, men de ser ikke ud til at være med på modellen.

Men ellers er vognen af samme fremragende kvalitet, som vi konstant bliver forkælet med fra Dekas. Fine detaljer, egerhjul med lille flange, tydelige påskrifter og fjedrende puffere. Modellen måler ca. 93,5 mm over pufferne, hvilket passer fint med forbilledets 811 cm.

Jernbanen.dk findes endda et billede af netop denne vogn i den rette bemaling, pg det kan give gode idéer til fremtidig patinering. Vognen ser velholdt og ren ud, men især omkring dørenes hængsler har der samlet sig meget skidt.

Det er blevet en rigtig fin model af en lidt sjælden vogn, Dekas har skabt – kun seks styk af denne type eksisterede.

Bemalingen er lige rigeligt moderne efter min smag, men kan godt bruges som nymalet vogn i min valgte tid op til og under 2. verdenskrig. Dekas har også udgivet tre vogne med det senere grønne Carlsberg-logo, der kom til omkring 1950.

Vogntypen i orginal bemaling ved levering i 1890. Foto: Scandia via Lokomotivet, nr 1, 1993

Det kunne også være spændende, om Dekas kom med tidligere bemalinger af vognene – potentielt helt tilbage til SJS, det Sjællandske Jernbaneselskabs tid. Det ville nok være første gang, en vogn herfra kom i model! En udgave fra mellemkrigstiden kunne også være fint til at matche Brawas vogne.

Ville du også være interesseret i tidligere udgaver af vognen?

Litteratur

  • Aagesen, Age: Geografiske Studier over Jernbanerne i Danmark, H. Hagerups Boghandel, 1949
  • Andersen, Torben: “CARLSBERG ØLVOGNE… ‘Skt. Bernhardtshunde’ på hjul” i Lokomotivet, nr 1, august 1993
  • Andersen, Torben: “Ølvogne i lange baner…” i Lokomotivet, nr. 29, august 1992
  • Bruun-Petersen, Jens: Godsbefordring med jernbane gennem tiden, bane bøger, 1995

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s