Det er forunderligt med modeller. Som regel bliver de produceret i hundredevis eller tusindevis til et stort marked, og alligevel føles de som ens helt egen, når man tilføjer dem til samlingen, lader dem køre på hjemmebanen, ændrer eller patinerer, så de passer lige til ens blik på hobbyen.
Andre gange er modeller unika – bygget fra grunden af dygtige og tålmodige mennesker. Sådan et stykke kunsthåndværk skal det handle om nu, i form af en model af DSBs damplokomotiv litra O.

Modellen er bygget af modelbygger Verner Olsen for 30 år siden i skala 1 – 1:32. Det meste af modellen er bygget i messing, og det gør den store model vidunderlig tung – 4200 gram vejer den 33 cm lange model.

Modellen har mange fine detajler, som fx byggepladen fra firmaet Borsigwerke i Berlin, hvor O 303 blev bygget i 1896.
Byggenummeret 4522 er også tydeligt, og så er det jo svært ikke at blive fristet af at finde ud af om det mon passer. Heldigvis kan Jernbanekilder.dk hjælpe den nævenyttiges nysgerrighed. 🙂

For her findes et byggebillede af nr 305, og kigger man godt efter kan man se byggenummeret 4524 – det passer altså! Dejligt at se nøjagtighed i detaljerne…

O-maskinerne blev bygget til DSB fra 1896 til den københavnske forstadstrafik – i særdeldeshed til Klampenborgbanen. Banen havde i weekenderne en massiv trafik af folk, der ville ud af den proppede hovedstad og til Dyrehaven og på Bakken.
Banen åbnede i 1863 med en lille station lige op ad Københavns Banegård, der lå tæt ved den nyværende Vesterport station. Noget tid efter flyttede stationen til Gyldenløvesgade, hvor der opstod det mest vidunderlige, tæt komprimerede jernbanelandskab – meget modelegnet! Mere om det senere…
Billedet af området fra Københavns Museum ovenfor viser området i dets endelige skikkelse i 1917.

Her transporterede O-maskiner som nr. 303 hver søndag titusindevis af mere eller mindre fulde bakkegæster gennem byen – blandt andet med de karakteristiske åbne skovvogne og dobbeltdækkervogne.
Billedet overfor fra Københavns Museum af Klampenborgbanens stationsområde i 1888 viser den specielle oprangering – dog med et ældre lokomotiv.
Men med åbningen af den nuværende Hovedbanegård i 1911 og Boulevardbanen i 1917 fik O-maskinerne istedet andre ruter.

Nr 303 blev stationeret så forskellige steder som Thisted, Glyngøre, Århus, Viborg, Ebeltoft-Trustrup Jernbane, Langå, Aabenraa, Tinglev og Tønder inden den blev udrangeret i 1955. Gad vide om den er det danske damplokomotiv, der har været flest steder?
Ovenfor, også fra Københavns Museum, ses en O-maskine med godsvogne på vej til at krydse Ladegårdsåen mellem Nørrebro og Frederiksberg.
Men O-maskinerne var også gode lokomotiver – med to drivhjul i midten og dertil for- og bagløber kørte de lige godt i begge retninger og skulle altså ikke vendes på stationerne – en stor fordel, når råbende, hujende og utålmodige gæster ville hjem efter en lang dag i skoven!
Litteraturen om banen og lokomotivet roser det for at trække godt – undertiden mere end det var beregnet til.

Alt det kan man tænke over, mens man nyder den smukke model. Billederne kan dog godt være lidt hårde ved modellen og tydeligt vise de sidste 30 års skrammer. I virkeligheden er det ikke så tydeligt, men modellen trænger alligevel til lidt kærlighed.

Det fornemste ville selvfølgelig være at bygge sådan en model selv, men det er også spændende at udforske en andens værk – især i denne kvalitet.
På den højre vandkasse findes tre beslag – mon der skulle sidde noget der?

Kulkasserne bagerst står åbne – overfyldt med de nødvendige kul. Det var ellers ikke tilladt i begyndelsen, for lokomotivet var lige på grænsen til at være for tung til de svage spor på Klmapenborgbanen.
Men senere blev sporet forstærket, og så kunne der fyldes på! Flere lokomotiver i serien fik forhøjede kulkasser, men vist ikke nr. 303.

Selv inde i førerhuset er det en fornøjelse at kigge ind – håndtag, målere og kedel står flot, omend naturligvis i noget forenkelt udgave. Men burde indervæggene ikke være lysegule? Der er vist en opgave at tage fat på!
Verner Olsens smukke stykke kunsthåndværk er juvelen i min samling indtil videre. Men jeg har hørt at han byggede sine modeller som standmodeller, der dog kunne rulle på lige skinner.
Siden da har Troldmanden i Tikøb haft O 303 under kniven i sit magiske værksted og gjort modellen køreklar. Strømmæssigt skulle den isoleres, for- og bagløberne er gjort drejelige, modellen har fået gearkasse og motor og dertil dekoder og højttaler. Og meget mere…
Jeg har ladet mig fortælle, at Verner Olsen byggede en mængde modeller i sin tid og at mange af dem har nye kærlige hjem hos glade modelentusiaster – de modeller kunne jeg godt tænke mig at se en dag!
Jeg håber, at jeg i fremtiden kan forbedre de to modelbyggeres værk endnu mere.
Efter de første dage hjemme tænker jeg at begynde med:
- Nye litreringer – skrifttypen er ikke den rigtige
- Male det indre af førerhuset lysegult.
- Male taget gråt.
- Finde ud af hvornår modellen skal forestille at være – måske omkring 1945? Dernæst skal lanternerne justeres – evt suppleres med nye.
- Grundig pletmaling og en meget let patinering.
- Lokomotivfører og fyrbøder i førerhuset.

Men der er intet hastværk. Lige nu nyder jeg blot hele min spor 1 samling – O 303 og QE 34 358 – oprangeret sammen på alle mine spor, i alt 90 centimeter. 🙂
Forslag til forbedringer af modellen eller mere viden om dens skaber modtages med tak!
Litteratur
– Torben Andersen: Dansk Jernbanehistorie 4, Tog på Tryk 2008
– Steffen Dresler: DSB litra O – skovtursmaskinen, Tog på Tryk 2015
– Morten Flindt Larsen: Med damptog til Dyrehaven – Klampenborgbanen i hverdag og fest 1863-1934, bane bøger 2000
– Tommy Nilsson: Jernbanen.dk
Som kommenteret på Facebook: Superflot model.
Lokomotivbesætningen på sådan et flot lokomotiv kræver omhu i rekrutteringsprocessen. Du kan lede i tre kategorier: injiceret plast, resin og 3D-print.
I kategorien injiceret plast er sættet med tysk lokomotivpersonale fra ukrainske Miniart i mine øjne et godt bud. Skalaen er 1/35 og stillingerne ser naturlige ud. Måske kan nogle af delene bruges til at modificere andre figurer med. Sættet er relativt billigt. Se sættet her: https://miniart-models.com/products/38012-german-railroad-staff-1930-40s/
I resin har franske MK35 et sæt med en fransk lokomotivbesætning i 1/35. Til dansk brug skal du nok som minimum udskifte hovederne, der er forsynet med de karakteristiske franske ’motorbriller’, der åbenbart var meget benyttede hos lokomotivpersonale. Stillingerne er lidt stive og det er nok vanskeligere at ændre uden et stort arbejde. https://www.mk35.com/en/wwii-civilians/565-railwaymen-michel-and-simon.html
I en kombination af håndmodeleret grundmodel og produktion via 3D-print findes Volker Bauers figurer, der primært har tyske forbilleder, bl.a. en række gode DDR-æra-figurer. Nogle af dem er lidt karikerede og ’Olsenbanden-agtige’, men det er nok bare et spørgsmål om smag. Stillingerne er relativt fine og jeg kan egentlig godt lide, at et par af dem er i den lidt tungere vægtklasse. Om DSB-personale spiste så godt som man åbenbart gjorde i DDR ved jeg ikke. https://figurendesign.de/ddr-reichsbahn-polizei
I kategorien fuld 3D (hvor en rigtig person skannes og den resulterende fil printes on demand) er figurerne fra Modelu. Der er mange lokbesætninger at vælge imellem, men se bl.a. her: https://www.modelu3d.co.uk/product-category/finescale-figures/railway-and-lineside/1875-1947-rl/loco-crew-on-footplate-1875-1922-pre-grouping/ og her https://www.modelu3d.co.uk/product-category/finescale-figures/railway-and-lineside/1948-1968-rl/loco-crew-on-footplate/ Smag og behag er forskellig, men jeg er særligt tiltrukket af de fuldstændigt naturlige stillinger og dimensioner ved figurerne. Du finder sikkert ikke noget, der lige passer på DSB i fyrrerne, men med lidt arbejde på kasket eller brug af kasketter fra Miniart-sættet kan du måske få flikket noget brugbart sammen. En svaghed ved Modelus figurer er nok deres ansigtsdetaljer, der er lidt bløde og udefinerede. Jeg har kun brugt Modelu som leverandør i skala 1/19, der jo er noget større end 1/35-1/32. Så om man bemærker det i et mørkt O-maskinførerhus ved jeg ikke. Du skal lægge told osv. til Modelus priser, da det jo er en UK-leverandør. Jeg har tre nye figurer på vej, så jeg kan lige give dig en opdatering på leveringstid og ekstra omkostninger, hvis du er interesseret.
Husk vores modelbyggerkollega Sundborgs artikel om dansk lokpersonale på https://sundborg.wordpress.com/2018/07/31/damplokomotivpersonale-maend-af-jern/
LikeLike