At bygge en Q-vogn – del II

Fortsat fra del I…

Efter et par måneders stilstand var det tid til at bygge Q-vognen i skala 1 fra Proinor færdig. Jeg synes altid det er svært at blive færdig, for når vognen begynder at ligne noget med hovedelene på plads, så ved man jo nogenlunde hvordan den kommer til at se ud.

Men færdig skulle den være, så den kan komme ud og køre!

Noget at det, der overraskede mig ved at bygge i kongeskalaen 1:32, var, hvor meget maling der skal til. Når dertil kommer at vognen, som alt andet træ, skal males mindst to til tre gange, før det ser godt ud, så tog malerarbejdet næsten lige så lang tid som at bygge vognen.

Ovenfor er undervognen malet sort, og det pynter.

De to store tagplader passede perfekt og gled nærmest på plads af sig selv. Det er en fornøjelse at bygge et så veldesignet sæt!

For lidt tekstur på taget havde jeg købt meget finkornet slibepapir, som jeg limede på i tre store baner.

Derefter malede jeg det mellemgråt, og så var det klar til patinering.

Næste, og meget vigtige skridt, var litreringer, og dem var jeg lidt nervøs for. Jeg havde fået lavet mit udvalgte vognnummer hos KM-Text, men bærefilmen for decalerne er meget tynd, så det krævede forsigtighed.

Inden jeg begyndte at sætte dem på, lakerede jeg de relevante felter med blank lak, så det ville være lettere at sætte decalerne præcist.

Men den blanke lak gav træet et fantastisk farvespil, så jeg endte med at give alt det brunmalede træ en gang blank lakering. Jeg læste engang, at matte farver først for alvor blev udbredt efter 2. verdenskrig, så derfor er det blanke udtryk nok mere korrekt – i hvert fald til nye vogne.

Jeg var decal-mæssigt lidt rusten, så det første tekst var ved at gå helt galt. DSB – Danmark litreringen krøllede helt sammen for mig, og det lykkedes kun næsten at få den filtret ud igen.

Så i de efterfølgende billeder vil det nok kun være den anden side, der vender mod kameraet, for den gik meget bedre 🙂

Den tynde bærefilm forsvinder nærmest helt, når man også bruger lidt Micro Sol og Micro Set til at få den til at tilpasse sig underlaget.

Efter litreringsarbejdet gav jeg hele vognen en mat lakering – ligesom alt andet maling og lak akrylbaseret. Det virker som alt for meget arbejde med al den terpentin til oliemaling!

Så var det tid til patinering – jeg gav hele vognkassen en meget let tørbørstning med lysebrun for at bringe alle de fine detaljer som nitter tydeligere frem.

Undervognen fik lidt mørkebrunt pulver, mens hjul, affjedring etc fik lidt mørkerødt rustpulver. Jeg ville gerne give indtryk af en godt brugt, men ikke hærget vogn.

Og så var vognen søreme færdig!!

Det er en dejlig fornemmelse med en vogn, som man selv har bygget og malet – det føles mere som ens egen, end vogne man køber færdige.

Der mangler dog stadig to ting, der må komme til hen ad vejen, nemlig de små kæder, der skal hænge ned fra lugerne i toppen. Men hvor finder man ca. 0,5 mm bred kæde henne? Jeg kan ikke finde det mindre end 1 mm, og det virker lidt rigeligt groft i skala 1:32.

Der mangler også bremseslanger – hvor mon man finder dem? Eller er de lette at bygge selv?

Nu er den lukkede godsvogn QE 34 358 klar til indsats, og det er ikke tilfældigt, at den har lige netop det nummer.

Den 27. august 1944 var over 2000 allierede bombe- og jagerfly på vej hjem efter et aflyst togt mod Berlin. Vejen hjem førte dem over Vestjylland, hvor flere forskellige mål blev angrebet, herunder et godstog ved Bramminge, hvor netop QE 34 358 blev beskadiget.

Den blev dog repareret, og vognen fra 1904 kom at køre helt frem til udrangeringen i 1958. Og nu kan den køre videre på modeljernbanen… 🙂

4 kommentarer til “At bygge en Q-vogn – del II”

  1. Hov, jeg tror også du mangler et håndtag i døren til bremsehuset. Flot vogn som du godt kan være stolt af.

    Like

  2. Godaften
    Bremseslanger, jeg anvender selv Märklin katalog 56806. Det er de korrekte til dette formål. Märklin har også et andet katalognummer (har ikke nr.), men de passer kun på nogle Märklin-modeller med en speciel montering. Altså 56806!!
    Små kæder til lemmene, prøv “Modelskibet”.
    A pro pos skruekoblinger, sørg for at få de nyeste, hvor der medfølger en lille krog til at hænge koblingen op på når ikke bruges, eller at tilkoblede vogns skruekobling anvendes.
    Flot resultat!
    Med venlig hilsen
    Steffen Dresler

    Like

    1. Tak for tippet – jeg har straks bestilt bremseslanger. Ang. kæder, så har Weinert åbenbart et godt sortiment der passer, men Modelskibet vil jeg også undersøge.

      Like

Skriv et svar til Steffen Dresler Annuller svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s