Jeg bryder mig egentligt ikke synderligt meget om biler. De fylder alt for meget i byerne, og de larmer, lugter og gør byfolk dovne.
Men ældre køretøjer fra perioden ca. 1900-1950 har nu alligevel en særlig skønhed. Og af en eller anden grund har modelbilsproducenter over hele verden kastet sig over skalaen 1:43, som passer fint til skala 0, der som regel i Danmark defineres som 1:45. Så udbuddet af flotte modeller er fabelagtigt stort, og hvis man ser sig lidt for, behøver modellerne heller ikke at være så dyre, hvis man bruger lidt tid på at gå markeder og især den tyske eBay igennem.

Men modellerne er både samlet og malet, så modelbygningsmæssigt er de lidt til den kedelige side. Men så kan man jo tilføje detaljer og fotografere dem i fine omgivelser.

Men det kræver naturligvis et fotodiorama, og mens jeg allerede har den slags i skalaerne 1:160, 1:87, 1:56, 1:48 og 1:35/32, så manglede jeg en almindelig dansk grusvej i 1:45. Så på et lille stykke krydsfinér limede et stykke kork som vej og lidt flamingo i siderne til lidt grøft og skrænt. Lidt siet grus blev til vejbelægning, og så fibergræs, småsten og grønt pynt til slut.
Men sådan et lille diorama skal jo også testes, så derfor fandt jeg lidt blandede modeller frem fra vitrinerne.

Det første køretøj, som fik lov til at teste dioramaet, ses også på de to første billeder. Ligesom med Fiat-lastbilen for nyligt så er det en sovjetisk model, men af en amerikansk Ford A, som der også har kørt massevis af i Danmark. Modellen er produceret af det russiske Nash Avtoprom, som jeg købte en stak af for år tilbage.
Også denne model var malet i kedelig militærgrøn, men jeg gav den lidt mere civilt liv ved at male hjulene røde, taget sort og ved at tilføje en stor trækasse på ladet. Den havde jeg købt som H0-model hos Witzel Hobby på en Hobbymesse, men den spiller også fint rollen i skala 0.
Jeg tilføjede også en chauffør i førerhuset. Han er svær at se på grund af reflektionerne, men det pynter alligevel!
De røde hjul ser flotte ud, synes jeg, og jeg kom i tanke om, at jeg også havde malet dem i skala 1 tidligere.

Jeg har altid holdt meget af den gamle Ford T, der virkelig var med at udbrede biler til en større kreds. Jeg havde fundet en plastikmodel i 1:43 fra firmaet Altaya, men var på nippet til at smide den ud, fordi den var så grim. Men istedet malede og patinerede jeg den, og nu er det en af mine yndlingsmodeller 🙂
Jeg fortalte tidligere om den inde på min engelsksprogede YouTube-kanal, hvis det kunne friste.

Modellen forestiller en Ford T Touring, som er en ganske lang vogn med god plads på bagsædet og kaleche. Jeg ved ikke om sådan en mørkerød lækkerbidsken nogensinde har kørt i Danmark – de fleste var vist bare sorte – men jeg synes, at den er en fryd for øjet nu!

Den næste model på podiet er en Citroën Traction Avant 11 AL fra 1935, produceret af modelfirmaet IXO. Den er superflot i virkeligheden, men på billedet kan man virkelig se hvordan der sker noget mystisk med blank maling – det er som om den ikke rigtigt skalerer. Selvom virkelighedens Citroën sikkert også var malet blank, så ser der underligt ud i model.

Der er vist ikke andet for end at den flotte model må patineres en dag. Men den er nu også flot som ny 🙂 Jeg har også en endnu flottere udgave af typen i spor 1, endda med gasgenerator bygget af en særdeles dygtig modelbygger.

Det lille fotodiorama er ganske kort, men hvis bare man sætter kameraets dybdeskarphed ned, så ser man ikke at verdens kant kun er tyve centimeter borte!

Den sidste model på catwalken i denne omgang er en superflot model fra Atlas Editions. Atlas, der vist ikke findes længere, tilbød tidligere modeller i abonnement, hvor man med mellemrum fik tilsendt fx en model fra 2. verdenskrig med posten, inkl. et lille hæfte, der fortalte om forbilledets historie.

Der fik jeg denne flotte model af en tysk lille Opel Blitz lastvogn, som helt sikkert har kørt i Danmark under besættelsen. Den mørkegrå bemaling er deprimerende at se på, nærmest som mørklægning, rationering og schalburgtage, men til en dag at lave københavnske scener fra besættelsens tid vil den være fremragende.
De små Opel Blitz’er fik tilmed et langt liv efter krigen, så hvis man er til mere moderne tider, er den oplagt at male om. Den kan stadig findes på eBay til rimelige priser.

Så vidt en lille test af det nye grusvejsdiorama, sat sammen med et foto af en sommerdag i Hareskoven som baggrund. Det er sjovt at forsøge at skabe fine scener med simple midler – man kan næsten vække fortiden til live med figurer og modeller. 🙂
