At bygge en Q-vogn – del I

Den mest almindelige godsvogn i Danmark i 1940’erne var den lukkede godsvogn litra Q. Typen stammede fra tilbage i de danske jernbaners tidlige tid i 1870’erne, og i de følgende årtier kom der et utal af varianter til.

Sådan én kunne jeg godt tænke mig at bygge i stor skala!


Foto: Danmarks Jernbanemuseum

Ovenfor ses en lukket godsvogn fra de Jysk-Fynske Jernbaner, der blev bygget i 1871. Slægtskabet til de senere så almindelige Q-vogne er tydelig.

Tilbage i 00’erne udgav firmaet Hobbytrade en stor mængde forskellige Q-vogne i skala HO, 1:87, så i den skala er der rigeligt at få. Læs meget mere om dem ovre hos Sundborg.

Men for nyligt blev jeg opmærksom på det norske firma Proinor, der producerer laserskårede byggesæt til skala 1, 1:32.

Det virkede som en sjov udfordring at bygge en vogn selv, og kort tid efter jeg havde bestilt det online, kom det med posten i en fin, lille æske.

Byggevejledningen fulgte med på en gammeldags CD-ROM, men jeg lagde billederne op i skyen, så jeg kunne se dem på min mobil, mens jeg byggede.

Byggesættet omfattede selve vognkassen og undervognen, men dertil skal man selv finde hjul, koblinger, puffere og litreringer. Jeg begyndte med at bestille et udvalg af passende hjul.

Fra venstre er det Märklin fra 1990’erne, dernæst Slater’s F9116, så Slater’s med sortmalet hjulbandage og yderst Dinglers Finescale hjul.

Jeg var meget fristet af Dinglers elegante hjulsæt med den fine flange, men efter flere advarsler om at de godt kunne afspore på Märklins spor, valgte jeg de lidt grovere sæt fra Slater’s, som også blev anbefalet af Proinor. Med lidt maling ser det hæderligt ud.

At opbygge selve vognkassen gik hurtigt og nemt, og var meget opmuntrende – tænk at det kunne gå så hurtigt at bygge en stor vogn.

Undervejs sammenlignede jeg med Hobby Trades gamle modeller af Q-vogne, der pludselig føltes meget små sammenlignet med kolossen af træ!

Byggesættet er bygget så fint op, at man nemt kan åbne døre og ventilationslemme for at variere vognens udtryk eller at indarbejde den i et stationsdiorama.

Da det var min første vogn i spor 1, besluttede jeg dog at bygge den helt lukket for at holde kompleksiteten nede.

Efter den nemme opbygning af vognkassen var det et større arbejde at bukke og sætte greb og bøjler på vognen. Noget af ståltråden, der fulgte med, var tydeligvis skabt af mithril – dværgestål – i vulkanen Mount Dooms indre og krævede store kræfter at bukke og klippe over, men til gengæld blev det også meget solidt!

På billedet kigger baneingeniør Andersen lidt skeptisk på de nye og rimeligt lige håndbøjler på den kommede Q-vogn. (Men ærligt talt, så kan han bare klappe hesten – han er jo ikke engang selv malet!)

Første prøvemontering af hjul, lejer, affjedring etc. Delene passer absolut præcist, og er så snedigt lavet at hele hjul-delen skrues fast, så man kan tage det af senere og fx skifte hjul på vognen – meget elegant!

Så kan der køres på egne hjul!

Som det ses, har malerarbejdet endnu langt igen. DSBs godsvognsfarve i 1940’erne svarer til RAL 8015, og hos tyske Elita fandt jeg netop den farve i både mat og blank udgave.

Mens jeg ventede på at den ankom, gav jeg vognen de første par lag med den meget billigere Burnt Ochre akrylmaling fra Pandura Hobby – den ligger ret tæt på og kommer i dejligt store tuber. Material i så stor skala sluger nemlig overraskende store mængder maling!

Bremsetøjet på undervognen havde jeg gruet lidt for – det så kompliceret ud. Men fordi skalaen er så kæmpestor, gik det faktisk overraskende nemt og var faktisk en sjov udfordring.

Det blev ikke perfekt, og jeg vil sikkert smile af det om nogle år, men lige nu er jeg godt tilfreds 🙂

Dernæst var det tid til puffere. Hos Tikøb Hobby havde jeg købt nogle meget smukke messingmodeller af danske kurvepuffere fra tiden, der endda kan fjedre.

De var dog ikke helt nemme at samle, for inden i pufferne er der en støbegrat, der forhindrer pufferens frie gang frem og tilbage. Efter flere forskellige forsøg fandt jeg ud af at spænde hoveddelen fast i en skruetvinge og med et bor i min Dremel file sidelæns derinde, og så virkede det!

Med pufferne limet på og Märklins lækre skruekobling sat løst på var det tid til et billede af det, der virkelig begynder at ligne en Q-vogn.

Der mangler stadig meget endnu, herunder en passende vægt, tag, glas i vinduerne, trin, maling og litrering, inden patineringen kan begynde. Men nu er jeg i hvert fald over halvvejs, så derfor denne status. 🙂

Læs videre i del II….

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s