Sporvogn fra Atlas

Et karakterisk træk fra mellemkrigstidens storbyer som Odense, Aarhus og København var sporvogne, der klemtende og hvinende trillede gennem gaderne.

I betragtning af hvor modelegnede de skarpe kurver og tætte landskaber egentligt er, kan det godt undre, at der ikke findes flere modeller af danske sporvogne.

Epokemodeller lavede for nogle år siden en kørende model af en sporvogn fra Københavns Sporveje, men derudover kender jeg ikke til andre modeller, der kan bevæge sig.

Men hvis det ikke gør så meget med bevægeligheden, så udsendte firmaet Atlas Editions en serie sporvogne uden motor midt i forrige årti, og sådan en skal det handle om her.

Atlas Editions var et forunderligt firma, der udgav modeller i forskellige temaer i forskellige skalaer. Kvaliteten og detaljeringsgraden er som regel fornuftig – især i forhold til den forholdsvis lave pris for færdigbyggede og -malede modeller.

Blandt de mange tidlige europæiske sporvogne, Atlas udgav, var der også en linje 18 fra Københavns Sporveje, nærmere bestemt vogn nr. 437.

Københavns Sporveje nr. 437 på Sporvejsmuseet – foto: Leif Jørgensen

Det er ikke hvilken som helst sporvogn, men den allerførste vogn som det nye Sporvejshistorisk Selskab erhvervede i 1960’erne, og som blev startskuddet til Sporvejsmuseet Skjoldnæsholm. På dette fine museum kan de af os, der først blev født efter at sporvognene forsvandt, få en smule gammel storbystemning i sporvognene, omend i temmelig landlige omgivelser. 🙂

Inde på Sporvognsforum.dk var der en diskussion om modellen, da den udkom, og dommen blandt sporvognsentusiasterne var mild. Proportionerne og målene passer, og det er en flot og detaljeret model.

Oven i købet henviste de til to motoriseringskit, der burde virke til 437, nemlig fra PMT og fra Halling. Det kunne være fristende at prøve en dag, så man kan få kørende sporvogne på anlægget.

Sporvognsmodellen var oprindelig ikke særlig dyr og er overraskende detaljeret til prisen. Se fx sæderne inde i vognen, der passer ret fint til virkelighedens vogn. Den kan man se billeder af på hjemmesiden Vognstyrer.dk, der også kan inspirere til at tilføje flere detaljer indenfor, fx tidstypiske reklamer.

Her er modellens overdel taget af. Ved at sætte en lille flad skruetrækker ind mellem ramme og vognkasse i en ene ende lykkedes det at lirke overdelen af uden alt for meget vold. De hvide indre vægge kunne med fordel males en i mørk træfarve – det ser ud til at det kan lykkes at tage vinduesglasset ud først.

Hele undervognen er støbt i metal. Det giver modellen en god vægt, men betyder også at det kommer til at kræve lidt arbejde at få motoriseret sporvognen.

Hjulene er der til gengæld ikke meget sjov med. De er lavet af spinkelt plastik og akslerne er ca. en halv mm for smalle til HO-spor (16,5 mm). Modellen kræver vist et motorsæt!

Jeg er meget glad for den fine model af Københavns Sporveje nr. 437, som jeg købte brugt og noget støvet gennem Den Blå Avis.

Nu har jeg fundet flere nye modeller, og dem glæder jeg mig til at komme i gang med at detaljere. Det ser ud til være meget let at ændre vognnummer og destinationsskilte, så det vil jeg prøve. Korrekt indre bemaling og figurer vil også pynte.

Jeg tænker både at lave en superdetajleret standmodel og en kørende model eller to med lidt flere kompromisser i modellens indre – læs mere på bloggen senere. Gad vide om man kunne lave en af dem om til en bivogn?

Men jeg må hellere få læst lidt op på, hvilke ruter 1918-modellen fra Skandia kørte på, så det ikke bliver ren fantasi! Hjælp modtages med tak 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s